Wpis hipoteki banku – zakup od dewelopera

Hipoteka banku wpisana w księdze wieczystej to jedno z głównych zabezpieczeń kredytu hipotecznego. O ile przy zakupie nieruchomości na rynku wtórnym księga wieczysta zazwyczaj już istnieje, o tyle przy zakupie nieruchomości w budowie od dewelopera zostaje ona założona dopiero po podpisaniu tzw. umowy końcowej. To właśnie w tej umowie składany jest wniosek o założenie księgi wieczystej. W zależności od sądu, założenie księgi wieczystej to perspektywa kilku tygodni, a zazwyczaj kilku miesięcy, a nawet roku od złożenia wniosku o jej założenie.

W artykule opisałem, jak przebiega procedura wpisu hipoteki banku przy zakupie nieruchomości od dewelopera.

Kredyt przed założeniem księgi wieczystej

W przypadku zakupu mieszkania lub domu od dewelopera bank wypłaca kredyt jeszcze przed założeniem księgi wieczystej. Z tego względu w umowie kredytowej kredytobiorcy zobowiązani są do złożenia wniosku o wpis hipoteki w późniejszym terminie.

Zazwyczaj kredytobiorcy mają dwie możliwości realizacji tego obowiązku:

  • pierwsza – szybsza i prostsza, lecz co do zasady droższa,
  • druga – bardziej czasochłonna, ale tańsza i przydatna w sytuacjach awaryjnych.

Opcja 1: Wpis hipoteki w akcie notarialnym

To najwygodniejsze rozwiązanie. Około dwóch tygodni przed podpisaniem aktu notarialnego przenoszącego własność nieruchomości kredytobiorca powinien zgłosić się do banku z prośbą o przygotowanie dokumentów do wpisu hipoteki.

Po ich uzyskaniu należy przekazać je do kancelarii notarialnej, w której będzie podpisywany akt. Warto wcześniej przesłać przynajmniej skany — kancelaria będzie mogła przygotować wniosek i ująć go w treści aktu.

Koszty tej opcji:

  • opłata sądowa: 200 zł,
  • podatek PCC: 19 zł,
  • dodatkowa opłata kancelarii: zwykle 200–300 zł, zdarzają się jednak przypadki nawet 500–700 zł.

Informację o dokładnych kosztach warto uzyskać w kancelarii notarialnej lub u dewelopera.

Zaleta: wystarczy poprosić bank o dokumenty, przekazać je notariuszowi i podpisać akt – wniosek o wpis hipoteki znajdzie się w jego treści. Bank, który wymaga także dostarczenia aktu notarialnego, otrzymuje go w tym samym procesie.

Opcja 2: Samodzielne złożenie wniosku o wpis hipoteki

Jeśli kredytobiorca nie przekazał dokumentów bankowych notariuszowi lub uznał, że opłata notarialna jest zbyt wysoka, może samodzielnie złożyć wniosek o wpis hipoteki.

Krok po kroku:

  1. Po podpisaniu aktu notarialnego – przekazanie go do banku z prośbą o przygotowanie dokumentów do wpisu hipoteki.
  2. Uzyskanie dokumentów do wpisu hipoteki z banku.
  3. Przygotowanie wniosku do sądu.

Jeśli jesteś naszym klientem, wyślij nam dokumenty uzyskane z banku mailowo, a my przygotujemy wniosek do sądu.

  1. Wizyta w sądzie z dwoma egzemplarzami wniosku i kompletem dokumentów.
  2. Dokonanie opłaty sądowej (200 zł) i złożenie wniosku w biurze podawczym.
  3. Uzyskanie na drugim egzemplarzu potwierdzenia złożenia i opłacenia wniosku
  4. Dostarczenie powyższego potwierdzenia do banku.
  5. Opłacenie podatku PCC w Urzędzie Skarbowym (19 zł) – osobiście lub online. Bank tego nie wymaga, ale nie można o tym zapomnieć.

Zaleta: niższe koszty – unika się dodatkowej opłaty kancelarii.
Wada: czasochłonność, konieczność samodzielnych wizyt w sądzie, urzędzie skarbowym i banku.

Moja rada: warto zastanowić się, czy koszt złożenia wniosku o wpis hipoteki przez notariusza nie jest i tak niższy niż czas, jaki trzeba będzie samemu na to poświęcić, jak również koszt np. paliwa za wizyty we wszystkich miejscach, które tego wymagają.

Podsumowanie

Wygodniejszym i bezpieczniejszym rozwiązaniem, które minimalizuje ryzyko błędów, jest skorzystanie z usług kancelarii notarialnej. Jednak w sytuacji, gdy koszty tej czynności są nieproporcjonalnie wysokie, warto rozważyć samodzielne złożenie wniosku o wpis hipoteki.

Każdy kredytobiorca powinien ocenić, która forma jest dla niego bardziej odpowiednia.

Instagram
Przewijanie do góry